конспекти з укр. літ.

Презентація "Творчість І.П.Котляревського"


Уроки української літератури у 5 класі.
Тема. Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе...», «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка − інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови (2 години за чинною програмою).
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками біографії автора; із творами, у яких майстер слова відтворює красу довколишнього світу, оспівує велич української природи; проаналізувати програмні ліричні твори; навчити визначати художні засоби та образність, вчити декламувати вірші;
виховна: виховувати почуття прекрасного, спонукати до оптимістичного життєствердного погляду на світ; формувати позитивне ставлення до природи, до видатних особистостей свого краю;
-  розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння висловлювати свою думку, вміння виразно читати поезії, відтворювати настрій поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом.
Цілі:
- учні знатимуть: відомості про автора; зміст і тематику поезій; поняття «ліричний герой», основні художні образи і тропи;
- учні вмітимуть: розповідати про поета, його родину; відтворювати настрої пейзажних поезій; описувати власні відчуття, викликані художніми творами; знаходити у віршах художні засоби виразності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням мультимедійних технологій.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, ілюстрації до його поезій, картки, мультимедійна дошка.
Теорія літератури: ліричний герой, порівняння, персоніфікація, епітет, метафора.
Методи, прийоми, форми роботи: робота в групах, «Мікрофон», «Інтерв’ю», «Мозковий штурм», евристична бесіда, експрес-опитування, рубрики «Поміркуй», «Знайди скарби», «Клоуз-тест», вікторина.
Епіграф уроку:                                                  У Шевченкові я бачу і відчуваю
всю красу людської душі,
це справжній співець свого народу.
         К. Станіславський
Усі слова – співучі струни,
                                                                           Коли під майстровим смичком.
                  М. Рильський
                                                       
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
 Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Вступне слово вчителя.
 Сьогодні наш урок присвячений пам’яті  Т. Шевченка – митця, патріота своєї країни. Через декілька днів йому виповниться 200 років від дня народження. Цей чоловік відомий не лише на території України, а й далеко за її межами.

- Виступ учнів.
Перший :
 І в нашій хаті на стіні
Висить портрет у рамі,
Він дуже рідний і мені,
І татові, і мамі.
Другий :
Він стереже і хату , й нас ,
Він знає наші болі.
Я добре знаю – це Тарас,
Що мучився в неволі.
Третій :
Такий ріднесенький, дивись,
Він мов говорить з нами,
Він на портреті, мов живий,
Ось – ось і вийде з рами !

- Прогнозування.
Сьогодні ми ознайомимося не лише із життєписом нашого Кобзаря, а й з його творами. Я пропоную вам відгадати кілька загадок, які допоможуть вам передбачити, про що буде йтися на уроці.
Котилося котильце, котильце-барильце,
 То вище і вище, то нижче і нижче.
Закидало в віконце золоте волоконце. (Сонце)

Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне,
А обняти не дістане. (Сонце)

Летить орлиця по синьому небу,
Крила розкрила, сонце закрила. (Хмара)

З небокраю, з-за діброви
Вийшли кралі чорноброві,
Принесли водиці жбан,
Полили широкий лан. (Хмари)

Навкруги вода, а з питвом біда. (Море)

Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида,
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли, діти, це буває? (Навесні)

Не дід, а сивий,
Не спить, а стелиться,
Вкриває землю й океан,
А звуть його … (Туман)

Невеличка, скромна пташка,
З нею стрітись дуже важко.
Та чарує всіх людей
Гарним співом… (Соловей)
         Отже, відгадки загадок і є ключовими словами нашого уроку.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
«Мозковий штурм»
- Що ви знаєте про Т.Шевченка? Ким він був?
- Хто такі кріпаки?
- Як суспільний устрій того часу вплинув на малого Тараса?
- Чому Т.Шевченка називають Кобзарем?
- Через що Т.Шевченко значну частину свого життя перебував в ув’язненні, переслідувався царською владою?
- Що допомагало поетові долати життєві труднощі?
- Що таке ліричний твір?
- Які ви знаєте вірші Т. Шевченка?
- Які теми висвітлював у своїй поезії Т. Шевченко?

IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ.
1. Цілепокладання.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про нашого Пророка, Кобзаря Тараса Григоровича Шевченка, про його твори, а саме про пейзажну лірику. Ознайомтеся, будь ласка, з темою уроку. Скажіть, чого ви очікуєте від уроку? Чого хочете навчитися? Про що дізнатися?
         Ознайомтеся з моїми цілями уроку (надруковані на картках). Виберіть найбільш значущі для вас і запишіть їх у зошити. Допишіть свої.
         Повернімося до епіграфа уроку. Як ви вважаєте, чи доцільно говорити ці слова щодо Шевченка і його творчості? Чому?
         Наше завдання – ознайомитися з творами Кобзаря, вчитися відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художніми творами, знаходити в них художні засоби.

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя
         До сьогоднішнього уроку ми готувалися заздалегідь. Ви збирали інформацію про життєвий та творчий шлях великого сина України, її пророка, генія, патріота. Тож пропоную вам вирушити у мандрівку шляхами життєвої і творчої долі Тараса Григоровича Шевченка.
2. Випереджувальне завдання.
Виступ учнів. (Мультимедійна презентація).

3. Експрес-опитування учнів, обмін враженнями.
- Чи вплинув на вас матеріал, який ви почули?
- Які залишилися почуття?
- Що  сподобалось?
- Коли народився Т.Г.Шевченко? Де?
- Скільки дітей було в родині?
- Як жила сім'я?
- Що свідчило про талант Шевченка?
- Чи мав Тарас можливість учитися у школі? Чому?
- Яка подія призвела до того, що хлопець із часом став вільною людиною?
- У скільки років хлопця викупили із кріпацтва? Хто це зробив? Яким чином?
- Якими були поезії в Т. Шевченка?
- Як за них було покарано поета? Чому?
- Що говорить про те, що письменник любив дітей?
4. Слово вчителя.
 Тарас Шевченко тривалий час перебував у казематі Петропавлівської фортеці. Допити, довгі самотні дні й ночі в камері. Багато пережив, передумав поет за цей час. Якби не поезія, ми про це ніколи б не дізналися. Поетові пощастило дістати аркуш паперу і записати на ньому тринадцять віршів. Справжнім шедевром серед них є поезія «Садок вишневий коло хати».  У цій поезії Шевченко змалював дружну сім'ю, де панує взаємоповага, любов і гармонія. Поезія викликає почуття гордості і захоплення красою української природи.

5. Аналіз поезії «Садок вишневий коло хати».
- Виразне читання  учителем  поезії «Садок вишневий коло хати» під музичний супровід.
- Перегляд ілюстрацій, малюнків (мультимедійна презентація).
- Обмін враженнями від вірша.
- Читання учнями  поезії мовчки.
- Евристична бесіда, спостереження над художнім твором.
Яку пору року описано? А як ви здогадалися?
А яка ваша улюблена пора року? Чому?
Де вам вільніше дихається: на природі, удома чи в гостях? Чому?
Яку , на вашу думку, пісню могли б співати дівчата, повертаючись із поля?
Як поет описує родину? Чи часто ви вечеряєте всією родиною? Коли це буває?
Чому донька подає вечеряти?
Яку мрію поета ми бачимо у вірші Т. Шевченка? (Про щасливе, гармонійне життя)
Які художні засоби ви побачили у творі?
  Чи Україна насправді постає «тихим раєм» для поета? Доведіть думку.
 Чи побачили ви у творі тяжку працю українців?
Що допомагає їм відпочити?  
Чому саме пісня підбадьорює селян?
Яка основна думка вірша «Садок вишневий коло хати»?
Як ви вважаєте, чого хоче мати навчити доньку?
До якої лірики належить вірш «Садок вишневий коло хати»?
Як ви вважаєте, чи мав рацію І. Франко, який написав: «Вся та вірша — немов моментальна фотографія настрою поетової душі, викликаного образом тихого, весняного українського вечора»?
Чи є у творі гумористичні рядки? Як ви їх розумієте?
                                                                                                            
Які художні засоби автор використовує для створення чудової картини сільського вечора? (Епітети, зменшено – пестливі слова, повтори слів…Звернути увагу, що художніх засобів дуже мало!).
  Знайдіть у вірші дієслова, порівняйте їхню кількість із іншими частинами мови. Яка їх роль ? (Дієслів багато, означають вони рухові дії, сприяють зміні одних картин іншими, роблять вірш динамічним ) .
Які є слухові та зорові образи ? Наведіть приклади.

6. Слово вчителя.
У творі «Садок вишневий коло хати» відтворено картину весняного вечора в українському селі. Прості, зримі, пластичні образи постають із народно-естетичних і морально-естетичних уявлень. Сила емоційного впливу твору — в природності й рельєфності малюнку, у його світлому настрої. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя. Ця мрія різко контрастувала з дійсністю, у якій поет-в'язень створював свою поезію. Перед нами постає побутова картина українського села: «...Вечір... Закінчився робочий день, повертається з поля плугатарі, ідуть співаючи дівчата, біля хати зібралась на вечерю сім'я. Непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат. Та невтомного соловейка. Затихло все, тільки дівчата, та соловейко не затих».
Цей вірш Т. Шевченка надзвичайно простий, без особливих художніх засобів, він просто чарує своєю поетичністю. Вражає те, що написаний він за похмурими тюремними ґратами. Якою ж сильною була туга поета за рідною Україною, яка багата уява, щоб створити такий шедевр! Чи є ще щось краще, ніж квітучий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Про це мріяв усе життя й сам Шевченко, хоч його мріям не судилося здійснитися. Вірш став «візитною карткою» України — квітучої, мирної, співучої та доброї.

7. Рубрика «Поміркуй».
Чому саме цей вірш став «візитною карткою» України?

8.  Опрацювання поезії Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».
- Слово вчителя.
Прекрасна пейзажна картина розгортається перед нами у вірші Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...» Побудований цей твір на казкових, легендарних мотивах, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємності.
- Читання вірша Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».
 - Презентація картин, фото зі зображенням заходу сонця. Обмін враженнями.
Що зображено на картинах? Яка це пора доби?
Який настрій викликають ці зображення?
Чи любите ви вечір?
Із чим асоціюється у вас вечірня пора?
Як змінюється навколишній світ із настанням вечора?
Чи відрізняється вечірня пора в літню і зимову пору?
-  Словникова робота.
Символ (грец. «знак») — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття. В українських віршах наявні традиційні уснопоетичні народні символи: сонце, місяць, зіроньки, човен, терен, верба, весна та ін.
Символ сонця — уособлення тепла, світла й радості.
Туман — символ темряви, небезпеки.
Поли – крайні передні частини верхнього одягу;
пелена – передня частина спідниці; тканина; щось ціле, суцільне;
оповиє – оповиває, покриває;
того світу – світла.
- Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
 - Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.
- Основна думка: батьківщина — рідна домівка.
- Жанр: пейзажна лірика.

9. Бесіда за прочитаним твором.
- Яку ви уявили картину, коли читали цей вірш?
- Які почуття навіяла вам поезія?
- Що переважає у вірші: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів?
- Який образ дарує нам світло й радість?
- Які кольори переважають у творі? Про що це свідчить?
- З чим протиставляється сонце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»? Чому?
- Які явища природи описані у вірші Т. Шевченка?
- Ця поезія милозвучна? Чому? Які художні засоби ви побачили у вірші «За сонцем хмаронька
пливе»? Яка головна думка цього вірша?

10. Жартівлива вікторина
1.     Хто ворог моря? (Туман)
2.     Хто закохався у сонце? (Хмаронька).
3.     Кому вода служить ліжком? (Сонцю)
4.     Хто, не маючи язика, говорить? (Серце)
5.     Хто любить червоний одяг? (Хмаронька)
6.     Кого завжди чекають з нетерпінням діти? (Матері)

11.«Клоуз-тест» (закінчити речення).
І частина вірша
- лагідний настрій створюється за допомогою слів..(зменшено-пестливих слів: хмаронька,  спатоньки);
- передає  лагідний настрій також гама кольорів... (рожева гама кольорів);
- допомагають у відтворенні настроїв і порівняння... (пеленанням матір’ю дитини) та  метафори («серце з Богом заговорить»).
ІІ частина
- тривогу, відчуття небезпеки, суму передає . . . (порівняння туману з ворогом);
- ці почуття передаються також за допомогою кольорів . . . (темних, холодних;сивий, тьма).
ІІІ частина:
- настрій очікування, надії, сподівання на краще передається за допомогою . . ..   (порівняння:  ждеш, мов  матері діти).
Висновок: отже у вірші передається ціла гама почуттів людини, які асоціюються з явищами  природи.

12. Рубрика «Знайди скарби».
- Як ви вважаєте, які скарби потрібно знайти?
- Що таке епітет, порівняння, метафора, персоніфікація…?
- Чому художні засоби, тропи можна назвати скарбами?
- Чи може бути поезія без художніх засобів?

Робота в групах.
І група: «Садок вишневий коло хати».
ІІ група: «За сонцем хмаронька пливе».

13. Рубрика «Продовж поетичні рядки».
1.  Сім'я вечеря коло хати.
Вечірня зіронька... (встає).

2.  Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко ... (не затих).

3.  Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами ... (йдуть).

4. За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає І сонце спатоньки ... (зове).

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Метод «Інтерв’ю»
Учні дають питання один одному з вивченої теми.

VІ. РЕФЛЕКТИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
1. На початку уроку ми визначали цілі. Подумайте і позначте, яких цілей ми досягнули.
2. Метод «Мікрофон»
- Т. Шевченко здивував, вразив мене…
- Я поважаю і шаную Т.Шевченка за…
3. Оцінювання діяльності учнів.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове. Вивчити вірші напам’ять. Намалювати ілюстрації до творів.
 На вибір. Скласти кросворд. Написати твір-мініатюру «Шевченко — символ України» (за бажанням).


Немає коментарів:

Дописати коментар